fredag 13 april 2012

Tiden läker...

...alla sår, eller? Det låter jäkligt klyschigt men det är väl ungefär så. Sakta men säkert mår man bättre och bättre. Det är inte toppelitopp men det är bättre nu. Har varit hos en kurator och pratat av mig lite och det var både jobbigt men ändå skönt.

Kroppen tycker att den är i balans fysiskt, fick mens igår, exakt 26 dagar efter att blödningen började vid missfallet. Brukar ha 26 dagars cykel. Som en klocka tickar kroppen på med andra ord. Trodde faktiskt att det kanske skulle ta lite längre tid för mensen att komma igång med tanke på missfallet, men icke.

Var på efterkontroll en vecka efter missfallet och allt såg bra ut, gyn såg inga hinder till att köra på igen när nästa mens kom. Inte heller ÄD-kliniken hade några invändningar till att köra på vid nästa mens. Så igår på cykeldag 1 började jag knapra mediciner igen. Tar Progynon (östrogen) för att bygga upp slemhinnan, Trombyl (blodförtunnande) och Prednisolon (kortison) för att förhindra utstötning av embryot/embryona. Prednisolon hjälper även till om man har immunologiska orsaker till att man inte blir gravid alternativt får missfall. Så denna gången ska jag be att få fortsätta med Prednisolonet vid ett eventuellt positivt graviditetstest. Förra gången slutade jag, enligt ordination, med Prednisolon efter att jag blivit gravid.

Dag 12 ska jag på VUL för att kolla slemhinnan och sedan får vi datum för insättning.

Så vi är på G igen, med blandade känslor. En del av mig är glad att vi får en ny chans så här snabbt och en annan del av mig hänger inte riktigt med i svängarna. Rädslan och oron lurar också runt hörnet och kikar fram ibland. Är rädd för att inte bli gravid igen. Är också rädd för att om jag blir gravid igen så finns risken att få missfall igen.

Men vi måste våga, om vi inte försöker har vi ju ingen chans alls, nu har vi alla fall en chans på drömmen!

3 kommentarer:

Sara sa...

Jag fick prednisolon utskrivet när vi gjorde vårat sista ivf försök, det åt jag sen till vecka 12. Vid vecka 10 började jag sakta men säkert att minska ner dosen. Enl min ivf läkare skulle jag sluta efter vul:et i vecka 7+0 men det kändes för tidigt. Så jag fortsatte att äta på eget bevåg då jag läste mycket hur länge andra åt det.

Håller mina tummar att det ska gå vägen för er.

Många kramar

Kirane sa...

Hej och hå...
Äntligen ett inlägg! Har funderat hur det går för er.
Ni kör på. Bra gjort.
Själv tar vi det lite lugnt. Jag måste vänta ett tag, känner jag. Jag önskar jag var stark nog, men tyvärr...
Jag håller tummarna för Er.
Kram Kirane

Längtan sa...

Tack för din kommentar på min blogg.
Ser att ni har en riktigt lång resa i bagaget.

Beklagar missfallet. Vet allt för väl hur det känns.

Stor lycka till med det påbörjade försöket.

Kram