torsdag 26 mars 2009

Är jag en bloggare?

Jag har startat en blogg... fick ett plötsligt infall efter att ha följt några andra bloggar ett tag. Men är jag en bloggare? Och vill någon läsa? Vet inte, vi får väl se... För länge sedan skrev jag dagbok med fin penna. Har funderat på att börja med det igen men har inte kommit till skott med att köpa en fin dagbok och en fin penna. Det var liksom lättare på något sätt att starta en blogg.

Anledningen till de här funderingarna om att skriva av sig lite är att jag tyvärr tillhör den olyckliga skaran av "ofrivilligt barnlösa". Jag tycker inte om det uttrycket, det låter så ynkligt på något sätt. Men jag har fått acceptera att jag är "ofrivilligt barnlös" efter två års aktivt försökande utan ett endaste litet plus.

Nu håller vi på med IVF, vår tredje behandling har precis startat. Vi har två misslyckade behandlingar bakom oss. Båda ledde till återinförande men slutade i blödning och minus på test. Nu pendlar jag mellan hopp och förtvivlan i detta tredje försöket. Ena dagen är jag hoppfull och tänker att nu är det nog vår tur, tredje gången gillt och allt det där. Andra dagen är jag hur negativ som helst och tänker att varför skulle det lyckas nu när det inte tagit sig de andra två gångerna. Ibland pendlar jag mellan dessa känslor fram och tillbaka flera gånger samma dag! Antar att jag inte är ensam med min känslomässiga berg- och dalbana, jag vet att det finns andra därute som har det så också, och det är en tröst ibland mitt i eländet.

5 kommentarer:

MochM sa...

Hej Alice och tack för din kommentar hos mig.
Hoppas att du känner samma hjälp som jag i att skriva blogg. För mig började det som en egen dokumentation över våra behandlingar - för att minnas från den ena till den andra. Hur kände jag då?
Men sen har den blivit så mycket mer. Den hjälp man får av den samhörighet man känner med andra i samma situation har för mig varit ovärderlig.
Jag håller tummarna för att tredje gången gillt ska fungera för er som för oss!
m.

Alice sa...

Tack M!

Pez sa...

Välkommen till bloggvärlden.
Du har hittar rätt, det vet jag. Att starta en blogg har verkligen hjälpt mig under den svåra tiden.
Jag kommer att följa dig och önskar dig all lycka!
Många kramar
Pez

Alice sa...

Tack Pez!

TeachMom sa...

Välkommen! Jag är så gott som i samma sits som du, vi ska snart börja IVF 3.