måndag 1 juni 2009

Kroppen jäklas med mig

I fredags var vi på vår IVF-klinik och hade ett samtal med doktorn. Det var ett positivt samtal. Hon anser att vi fortfarande har en bra chans till att få barn genom IVF. Hon sa att enda nackdelen hon kunde se var det faktum att vi gjort tre försök och inte fått något plus. Annars fanns det bara fördelar. Vi började prata om när nästa behandling kan bli av, med tanke på deras semesterstängning, och vi började titta på hur mina menstruationer skulle infalla. Berättade då att min mens inte har kommit sedan misslyckandet med förra IVF'en, då kom mensen 30/4. Nästa mens borde alltså ha kommit i tisdags, 26/5, eftersom jag normalt har 26 dagars cykel. Doktorn utbrast "och varför har inte mensen kommit?" Som om jag skulle kunna veta det. Ingen jäkla aning om varför mensen inte kommit, jag undrar också varför den inte kommit!

"Det finns faktiskt de som blir gravida mellan behandlingar" sa doktorn. Hon tyckte att vi skulle göra ett graviditetstest. Ja, jag vet att en del blir gravida mellan behandlingar. Det är sådana där mirakel som händer andra men inte oss. Idag är det måndag 1/6 och mensen har fortfarande inte kommit. Och nej, jag är inte gravid... gjorde ett test så sent som igår kväll och det var ett fett minus som vanligt, som alla andra hundra miljoner gånger som jag testat de senaste åren.

Mensen är alltså nästan en vecka sen nu. Även mensvärken har lyst med sin frånvaro. Imorse fick jag lite ont i magen, ingen riktig mensvärk ännu, men kanske en början... Förstår inte varför kroppen ska behöva jäklas på det här sättet. Även om man inte tror på det så börjar ju ändå ett litet frö till hopp spira när dag efter dag går utan att mensen kommer. Fanken också!

Hur som helst, eftersom jag ju inte är gravid, så har det bestämts en preliminär start för nästa IVF. Det blir start i vecka 34, vilket är i mitten av augusti, när jag har beräknad mens. Då blir det korta metoden för första gången, så jag ska börja med Menopur på mensdag 2. Ska bli skönt att göra korta metoden, då blir det äggplock redan i slutet av augusti.

Så om bara mensen ville behaga att dyka upp snart så jag kunde slappna av och njuta av sommaren så skulle allt vara ganska så bra!

2 kommentarer:

Anna-Bell sa...

Trist att mensen håller på att strula. Se till att bara koppla av och njuta under sommaren och ladda batterierna.

IVF-Karusell sa...

Hoppas verkligen att mensen kommer så att du inte behöver oroa dig för att kroppen inte skulle fungera.
Och att allting går bra i augusti så att ni får ett pluss på stickan!