måndag 31 maj 2010

Hemma igen

Idag kom vi hem efter fem härliga dagar i New York, det är en fantastisk stad, me like!
Har inte pratat om eller ens tänkt på IVF, äggdonation, adoption, donatorinsemination, graviditet eller barn överhuvudtaget, så himla skönt! Vi har levt livet som det var innan "försöka få barn cirkusen" satte igång. Vi har sett alla sevärdheter vi ville se, shoppat, ätit och druckit gott och bara strosat omkring och njutit av den speciella atmosfären i NY.

Nu är vi tillbaka i vardagen men jag känner mig mer avslappnad och gladare! :)

Tack för alla kommentarer! Det var jobbigt att få ett sånt negativt besked men livet går vidare och på något sätt kommer vi att få barn en dag. Visst har vi tänkt på äggdonation och även på donatorinsemination, eftersom tanken har slagit oss att det kanske är så att vi inte är kompatibla med varandra. Enligt vår läkare är det ingen brådska med eventuell äggdonation eftersom kvinnan kan vara äldre utan att det är någon nackdel. Med eventuell donatorinsemination är det lite mer bråttom eftersom jag fyllt 35 i år. Chanserna med insemination är ju mindre än med IVF men det är inte omöjligt. Läkaren säger att jag säkerligen har ägglossning varje månad. Men sen är ju inte alla äggen befruktningsdugliga. Äggstockarna börjar väl tröttna också eftersom de börjat med ovanan att producera färre ägg vid IVF-stimulering. Även med fler IVF-försök är det mer bråttom eftersom kvinnans ålder spelar stor roll där också.

Det är mycket att ta ställning till. Hur ska man göra och vad ska man satsa på? Det är inte helt lätta beslut. Vi ska i alla fall köra vidare med adoptionsprocessen, efter en godkänd hemutredning är den ändå flera års kötid kvar och då kan man göra andra försök under tiden. Jag tycker att det är ok att göra försök under kötiden när man har år kvar till barnbesked.

10 kommentarer:

Sara sa...

Välkommen hem!

Tea sa...

NY låter ju inte helt fel.

Anna-Bell sa...

Härligt, det låter som att du haft en underbar semester!

Cornelia sa...

JObbigt o höra att även ni har gjort många IVF med fina embryon utan att lyckas.
Vi har gjort 6 ICSI och ett FET. Blev visserligen gravida en av dessa gånger med trillingar som slutade i MA i v.11. Det var oerhört tungt, men ändå positivt för att vi faktiskt lyckades bli gravida.
Nu är försöken slut och vi har tänkt testa donatorinsemination i Danmark + att vi har satt upp oss i adoptionskö.
Jag ska även kolla upp om jag har problem med sköldkörteln och ev. bakteriel vaginos, det kan vara orsaker till att dt inte fäster.

Jag håller med dig! Man ska absolut kunna göra försök under kötiden. men man får nog mörka det under utredningen för soctanterna gillar inte det.
Vad jag har förstått så är gränsen för ÄD 38 år och att kön till det också kan var lång. Ni kanske kan ställa er i kön dit också så länge?!

Lycka till!
Cornelia

Anonym sa...

Hej... vill bara höra hur ni har det. Hoppas att vi inte hört något på länge på grund av att ni mår utmärkt.

Tänker på er,

kramar Tovalisa

Linda sa...

Halkade in på din blogg och känner igen mig så... Har gjort fyra fulla ivf och en massa frysförsök, runt 15 insättningar totalt. Två plus har vi lyckats få som båda slutat i tidiga mf. Känns så hopplöst... Vi har gjort vår hemutredning inför adoption och ska nu välja land men jag ställer mig postiv till att göra ännu ett ivf-försök under denna processen för det är ju år av väntan kvar... Kram till dig! /Linda

stefanbergmark.se sa...

Hej!

Jag är frilansjournalist och jobbar bl.a med Babyvärlden.se. Skulle vilja komma i kontakt med dig. Skicka gärna ett mail till stefan.bergmark@gmail.com.

Tack på förhand!

Stefan Bergmark

Miss Baglady sa...

Oj hittade precis hit och hjälp, jag börjar nästan gråta när jag läser allt det du varit med om. Massor av styrka och kramar till dig.

Är själv bara i början av utredning men hjäälp vad modigt att du skriver om det här, pepp.

Ok att länka ?

vilatryggtiminfamn sa...

Hej! hittade din blogg sida o vill bara säga att jag o min man är i samma situation.. Vägen är lång o svår.. Men visst kommer vi lyckas på något sätt.. men det är jobbigt.. Lycka till med allt./ fia

Betti sa...

Hej!
Hur är det med er? hur går det för er? Längesedan vi såg ett livstecken :o( Kram