fredag 16 oktober 2009

Sprutdag 8, IVF 5

Har jobbat som en dåre de sista dagarna så jag har varken hunnit blogga eller läsa de bloggar jag följer. Idag är jag ledig och ska mysa inne resten av dagen, ute regnar det och är kallt och ruggigt. Jag är även ledig hela helgen, härligt!

Har varit på VUL nu på morgonen och det gick bra. Hade 10 äggblåsor och slemhinnan såg toppenfin ut. Det blir äggplockning på måndag, så ikväll ska jag ta sista sprutan Menopur och Orgalutran. Imorgon blir det Pregnyl sprutan och på söndag inget alls, gud vad skönt!

Läkaren har ingen förklaring till varför våra embryon inte fäst. Vi har fått insatt sammanlagt 7 fina embryon. Mina ägg ser bra ut, slemhinnan är jättefin och de spermier som de använder ser också bra ut. Celldelningen har gått som den ska och det är inga fragment på embryona. Varför har det då inte fäst? Ingen som vet... tyvärr... Hoppas att det fäster den här gången om vi nu får något tillbaka vill säga. För säkerhets skull tog de blodprov för att kolla sköldkörteln på mitt initiativ. Det har ju kollats tidigare och då var det inget fel men man vet ju aldrig vad som kan ha dykt upp under den här långa resans gång.

Jag ringde vår planeringsavdelning på jobbet och berättade att jag ska vara borta hela nästa vecka på grund av ännu en operation. Jag har aldrig talat om vad det gäller men jag tror att de förstår, det låter så när jag pratar med han jag brukar prata med. Han önskade lycka till. Sedan ringde jag min gruppchef och berättade allt. Ville att han skulle veta varför jag varit borta så mycket sista året och varför jag återigen ska vara borta en vecka. Han var väldigt förstående och sa att jag skulle stanna hemma så länge jag kände att jag behövde, jag ska känna att jag verkligen är "fit for fight" innan jag kommer tillbaka. Det känns faktiskt jätteskönt att ha öppnat sig och berättat allt för gruppchefen. Nu har jag hans fulla stöd och det känns riktigt bra!

3 kommentarer:

Joanna sa...

Vad duktig du är som berättade!!! Jag är också så himla glad att jag har berättat. Behöver inte låtsas och chefen har full förståelse och försöker göra allt för att jag ska må så bra som möjligt och att jag kan komma tillbaka när jag är redo.

Det låter ju super med 10 blåsor och fin slemhinna! Jag var på undersökning idag, bara sprutdag 5, så det syntes inte så mycket. Hoppas på klarare besked på tisdag =)

Ligger bara 3 dagar efter dig tjejen!
Nu kör vi! =)

KRAM

Unknown sa...

Kära Alice,
Jag tror det var mycket viktigt att du har "gått ut" med det du går igenom till dina chefer etc! Det är så mycket stress och press sammankopplat med IVF och om man dessutom måste smussla med det man går igenom, gör inte saken bättre. Jag har själv gått igenom flera IVF utan att lyckas, en orsak kan vara att jag "tvingade" mig att verka normal utåt, jobbade, träffade vänner men inombords skrek min kropp av alla anspänningar. Jag tror det fixar sig denna gången för dig. Håller tummarna!

Alice sa...

Tack för era kommentarer och er stöttning Joanna och Sainsbury! Ja det känns riktigt bra att ha "kommit ut". :)