onsdag 21 oktober 2009

Telefonsamtalet som fick hjärtat att stanna

Jag har aldrig fått det där samtalet förut men imorse kom det. Jag såg på displayen att det var klinikens växelnummer och det kändes som att hjärtat stannade en stund. Som ni redan förstår så var det vår läkare som ringde för att berätta att det inte skulle bli någon återföring idag. Det fanns tre befruktade ägg som klarat sig så här långt men celldelningen såg inte bra ut. Ett embryo var bara 2-celligt, ett var 3-celligt och ett var 5-celligt. Så hon ville inte göra någon återföring idag. Antingen skulle de odlas ytterligare en dag eller om vi vill/vågar till på lördag för att se ifall någon av dem klarar sig till att bli en blastocyst. Jag kunde inte bestämma mig och mannen var inte hemma heller när samtalet kom. Vi bestämde att hon skulle ringa igen imorgon bitti så får vi kolla hur läget är då och sedan bestämma om vi ska försöka med återföring imorgon eller om vi ska vänta till lördag. Hur ska man kunna bestämma det? Läkaren lutade mer åt att vänta till lördag även om det bara var 3 embryon, för att se ifall någon blir blastocyst. Vi har ju gjort 4 behandlingar med återföringar av fina embryon men det har inte fäst. Men jag vet inte om jag vågar mig på långtidsodling, tänk om alla dör och vi inte får något embryo tillbaka alls. Tänk om det inte ser bättre ut imorgon heller? Det kanske inte blir något embryo tillbaka till oss hur som helst. Usch och fy vilken jäkla dag det här har varit!

6 kommentarer:

Hanna sa...

Nä, fy vad tråkigt! :( Tänker på er och hoppas att någon blir blostocyst om ni väljer att vänta..! kram

Lilla J sa...

Å nej! Vad tungt. Hoppas verkligen att ngt av de små kämpar på och blir en blasto! Håller tummar och tår!

Kram

Sara sa...

Nej vad tråkigt. Håller mina tummar att det är 3 riktiga kämpare som är i värmeskåpet nu.

Kram

TeachMom sa...

Shit så trist. Jag fortsätter dock hålla tummarna för att det kommer att bli bra i slutänden!

Plusresan sa...

Nä men fy vad tråkigt :(
Vad ledsen jag blir för er skull...usch, jag bara ryser av tanken att behöva ta emot ett sånt samtal själv nån gång.

Tänker på dig och håller tummarna för att det glir en blastocyst ändå.

KRAMAR

Sara sa...

FY fasiken vad orättvist och dumt! Jag håller tummarna för att det ser bättre ut imorgon och att det hela "löser" sig på bästa sätt.

Tänker på dig!
KRAMAR